VVH 1 – Be Quick Dokkum 1

HARDEGARIJP – Voor aanvang van deze wedstrijd stond het hoogst haalbare nog op het spel voor Hardegarijp. De ploeg moest dan nog wel even afrekenen in een directe confrontatie met beide concurrenten. Alle lof voor de competitieplanner. Degene die voor aanvang van het seizoen had voorzien dat Hardegarijp zou meespelen om de titel was voor gek verklaard in Hardegarijp. Maar. Als je zo dichtbij bent, ga je er natuurlijk vol voor. In de eerste wedstrijd om het kampioenschap wachtte Be Quick Dokkum. In Dokkum werd voor de winterstop zeer geflatteerd verloren van een zeer effectief Be Quick Dokkum. De ploeg van Henk Konings counterde uiteindelijk simpel naar de overwinning.

Deze toon werd in het begin van deze wedstrijd meteen voortgezet. Hardegarijp zocht veelvuldig de aanval. Be Quick hanteerde alleen maar de lange bal en probeerde hiermee het centrale duo uit elkaar te spelen om zo gevaarlijk te worden. Deze speelstijl bleek ook al in de heenwedstrijd uiterst succesvol. De eerste mogelijkheden in deze wedstrijden waren er voor Hardegarijp. Ralph Wietses zag zijn schot nog net geblokt worden door Koopal. Hiermee voorkwam de verdediger de 1-0. Hardegarijp rook bloed. Het probeerde te voetballen. De grootste plaag voor de Dokkumers was Berwout Beimers. Trainer Henk Konings probeerde zijn ploeg wakker te schudden. Hardegarijp bleef echter veel dreigender. De ploeg had echter het geluk niet aan zijn zijde of dwong dat geluk zelf onvoldoende af. Wanneer dit niet lukt treden de al oude voetbalwetten in werking. Vrijwel uit het niets scoorden de gasten in de 31ste minuut de 0-1. Een kopbal werd door doelman Oosterhuis tegen de paal gedrukt en verdween pardoes voor de voeten van Hietkamp, 0-1. Zo raar kan het dus lopen. Hardegarijp bleef doorgaan met voetballen. Rick de Groot had ineens moeten uithalen maar legde klaar voor Leo Spindelaar die over schoot. Hierna had Ralph Wietses met rechts Hardegarijp op 1-1 moeten zetten. De bal werd echter te slap ingeschoten en van de lijn gehaald door een verdediger. De ruststand was dus niet 1-1, maar 0-1 voor de gasten.

De eerste kans na rust was er voor Hietkamp van Be Quick die maar rakelings voorlangs schoot. Hardegarijp kroop door het oog van de naald en was nog in leven. De ploeg leek ook terug te komen in de wedstrijd. Berwout Beimers had Hardegarijp weer in de titelstrijd kunnen schieten. Het grootste talent van Hardegarijp schoot in een vrije positie echter maar net naast. Als je zelf de kansen niet maakt, dan doen wij het wel dacht ook Be Quick. Wie anders dan smaakmaker Folkert van Dongera schoot zijn ploeg met net als in de heenwedstrijd een weergaloze treffer naar de 0-2 voorsprong. Wat een klasbak is deze aanvoerder toch. Hij zal vast op enkele lijstjes van de grootmachten in het Friese amateurvoetbal staan. De 0-2 was direct het signaal voor een alles of niets poging. Zeerobben stond immers al op een ruime voorsprong in Veenwouden. Deze laatste poging/stuiptrekking van Rob de Jong had echter geen effect. De ploeg uit Dokkum speelde zich in het slot uiteindelijk nog relatief simpel naar 0-3 en 0-4. Door deze nederlaag en de overwinning van Zeerobben is de titel voor Hardegarijp verkeken. Natuurlijk ontzettend jammer als je er zo dichtbij bent. In Hardegarijp is echter alles en iedereen super trots op de prestatie van het team. We zullen dan ook geen verslag schrijven vanuit wrok, waarin we onze spelers of technische staf afschrijven. In dit verslag juist een pluim naar alles en iedereen dit seizoen tot een succes heeft gemaakt. We hebben er alles aan gedaan en een prachtig seizoen doorgemaakt. Het doel om bij de eerste vijf te eindigen is ruimschoots behaald. Dat je uiteindelijk zelfs op een 3e plaats mag eindigen in deze sterke competitie, mag worden gezien als een prestatie van formaat. Hardegarijp zal na volgende week automatisch de periodetitel overnemen van de uiteindelijke kampioen Zeerobben of Be Quick. Hiermee is de ploeg zeker van het verdiende toetje na dit succesvolle seizoen.

Volgende week mag Be Quick Dokkum en trainer Henk Konings hopen dat de ploeg zich nog een keer zal kunnen opladen tegen Zeerobben. Be Quick Dokkum heeft dan ook alle belang bij het doen van de sportieve plicht door Hardegarijp. Om de bejegening bij tijd en wijle van vooral technische staf en spelers richting de tegenstander dan als verstandig te bestempelen, daarover valt te twisten.